alert logo Created with Sketch.

Nieuws

Mannetjes huisstijl Alert vertrouwenspersoon
home Nieuws Vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersoon

Luisteren, jaja, maar maak het dan ook interessant!

Zoals in onze vorige blog gesteld: als vertrouwenspersoon is het van belang om je eigen referentiekader achterwege te laten en zo ten volle actief te kunnen luisteren naar de andere.

In de realiteit is luisteren naar de andere gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Hoe komt dat? Herken je het gevecht tegen:

  • Interne ruis (je eigen referentiekader, je to do lijst, je knorrende maag,…)
  • Externe ruis (lawaai in de omgeving, beweging in de ruimte, GSM,…)

Ruis zorgt voor een extra uitdaging om te luisteren naar je gesprekspartner.

Wat kan je zelf doen, om ervoor te zorgen dat het verhaal van de ander je zodanig boeit dat je interne ruis geen schijn van kans krijgt? Stel vragen!

We schotelen je er enkele voor:

  • Was het leuk op school vandaag?
  • Die nieuwe broek, dat past me toch he?
  • Oei, had je een lastige dag op het werk?
  • Heb jij al gedronken?
  • Is dat al lang gaande?
  • Waarom heb je me niet gebeld?

Kreeg je veel antwoorden die je focus erbij hielden? Nee... je antwoordde enkel met een ja of een nee. Logisch ook, want de vragen waren ja/nee-vragen.

Ik hoor het jullie al denken: de waarom-vraag is toch geen ja/nee-vraag? Klopt! En toch is het een vraag die we beter niet stellen. Een waarom-vraag introduceert een verantwoordelijkheid en daarbij dus ook mogelijks een schuldige.

Voel zelf maar even het verschil als je baas vraagt:

  • Waarom heb je dat niet afgewerkt?
  • Hoe komt het dat je dit niet hebt kunnen afwerken?

Gevoeld?

Dan begrijp je onmiddellijk hoe het voelt voor een verzoeker die bij jou langskomt ikv seksuele intimidatie.

  • Waarom liet je hem een nekmassage geven? => veroordelend, schuld inducerend
  • Hoe komt het dat je hem toeliet om jou een nekmassage te geven? => geen mening, open visie, vrijheid om verhaal te brengen.

Het belang van de juiste vragen stellen is cruciaal als vertrouwenspersoon

  • Stel Wie, Wat, Waar, Wanneer, Hoe – vragen
  • Het zijn neutrale vragen
  • Let op je intonatie
  • Ondersteun je vraag met je lichaamstaal
  • Vel geen oordeel

En als de vraag gesteld is... Wat dan?

Stilte laten...

De vraag laten binnenkomen...

De ander laten nadenken en bij zichzelf mogen aftoetsen...

Een antwoord laten formuleren.

Het lijkt evident, en toch..

Daag jezelf uit om deze week geen gesloten vragen te stellen en ontdek hoe boeiend jouw gesprekken worden én hoe gemakkelijk je actief zal luisteren!

Leer hier meer over onze basisopleiding vertrouwenspersoon.