Nieuws
Vertrouwenspersoon
Een van de basisvaardigheden van een vertrouwenspersoon is luisteren. Het klinkt simpel, toch? Maar doen we het wel altijd optimaal?
Heb je ooit al meegemaakt dat je wel iets hoort maar het meer klinkt als een gezoem dan als een poging tot gesprek? Of dat je merkt dat je focus meer gaat naar je takenlijstje die nog open staat dan naar de inhoud die jouw gesprekspartner brengt?
Afhankelijk van de mate dat je de inhoud hoort én de mate waarin je zelf interesse toont, onderscheiden we 4 soorten luisteren.
Welke soort heb jij vandaag al ingezet?
🙉 Horen: Je hoort dat de ander iets zegt, maar niet wát
🙉 Marginaal Luisteren: Je hoort wat de ander zegt, maar geeft er geen aandacht aan
🙉 Kritisch Luisteren: Je toont belangstelling voor info van de ander, maar gaat niet in op de achterliggende bedoeling
🙉 Actief Luisteren: Je luistert naar de info en probeert ook te begrijpen wat de werkelijke betekenis is van zijn woorden en wat er in hem omgaat.
Je raadt het wel al. Als vertrouwenspersoon is actief luisteren het gene waarnaar je streeft.
We geven je hiervoor alvast deze tip mee: Probeer tijdens het luisteren niet in te vullen voor de ander. Elk van ons heeft een eigen referentiekader, van waaruit we verhalen aanvullen, verder vorm geven, … Wees je bewust van je eigen referentiekader en probeer dat even in te kapselen. Het helpt om ten volle te luisteren naar het verhaal van de ander.