alert logo Created with Sketch.

Nieuws

Animatie circus
home Nieuws Jongleren kan je leren!

Jongleren kan je leren!

We zijn allemaal anders, we hebben allemaal onze eigen voorkeuren. Ook op vlak van leren! Want hoe jij het snelst en het liefst iets bijleert, kan verschillend zijn van de manier waarop je collega het leren best aanpakt.

Ondanks dat er weinig empirische bewijzen zijn voor de modellen, geven ze ons inzichten en laten ze ons nadenken over het leerproces. Experimenteren en proberen? Of liever observeren en reflecteren? Liefst vanuit een concrete ervaring? Of liever vanuit concepten en abstractere beelden? Een goed en een fout is er volgens de leerstijlentheorie van bijvoorbeeld KOLB niet. Er is alleen maar ‘anders’.

Wil je even een filmpje checken en op basis daarvan proberen? Of hou je van een stapsgewijze instructie? Of ga je voor complete trial and error en vlieg je er onmiddellijk in? Of wil je eerst heel helder krijgen waarom je eigenlijk wel wil leren jongleren, wat je ermee kan bereiken, welke soorten jongleermateriaal er zijn én welke dan ook best bij jou passen?

De aanpak die je kiest, zegt iets over de manier van leren, die van nature het beste bij je past. Het geeft je ook inzicht in je valkuilen én de manier waarop je hierop kan anticiperen.

Neem nu het jongleren…

Als je er onmiddellijk in vliegt, de drie balletjes opneemt en deze de lucht in gooit, dan loop je een behoorlijke kans dat het jongleren je niet onmiddellijk lukt. Je gaat de uitdaging aan, wat super is, maar door er hals over kop aan te beginnen loop je de kans minder efficiënt te werken. En ongestructureerd de ene jongleerpoging aan de andere toe te voegen… Door jezelf als te remmen en je de vraag te stellen of het wel een goed idee is om direct met 3 balletjes aan de slag te gaan, vergroot je je kans op succes.

Inzicht hebben in de leerstijltheorieën en je eigen leerstijl is waardevol in functie van je eigen leerproces. Daarenboven kan het ook helpen als je anderen in hun leerproces ondersteunt: als je de leerstijl van de ander kent, krijg je zicht op zijn valkuilen én kan je voorkomen dat er in deze valkuilen wordt getrapt!